2018-02-28
Wybory 2018
Zasady i tryb zgłaszania kandydatów na burmistrzów oraz radnych, przeprowadzania oraz warunki ważności wyborów reguluje ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy. Obecnie nie ma listy zgłoszonych kandydatów na radnych oraz burmistrzów.
Zgodnie z Kodeksem wyborczym prawo zgłaszania kandydatów na radnych oraz na burmistrza przysługuje:
1) komitetowi wyborczemu partii politycznej;
2) koalicyjnemu komitetowi wyborczemu;
3) komitetowi wyborczemu organizacji;
4) komitetowi wyborczemu wyborców.
Komitet wyborczy może wykonywać czynności wyborcze po wydaniu przez właściwy organ wyborczy postanowienia o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego. Zgodnie z art. 85. Kodeksu wyborczego czynności określone w Kodeksie, związane z utworzeniem komitetu wyborczego mogą być wykonywane dopiero od dnia ogłoszenia aktu o zarządzeniu wyborów. Czynności podjęte przed dniem ogłoszenia aktu o zarządzeniu wyborów są nieważne.
Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, wyznacza, w drodze rozporządzenia, datę wyborów - nie wcześniej niż na 4 miesiące i nie później niż na 3 miesiące przed upływem kadencji rad. Wybory burmistrza zarządza Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, łącznie z wyborami do rad gmin.